Electra Internet Banking felhasználói kézikönyv
Tartalom
1. Általános információk
1.7. Súgó
2. Menü
2.11. Súgó
3. Megbízások kezelése
1. Általános információk
1.1. Bejelentkezés és kijelentkezés
1.3. A szolgáltatás nyelvének választása
A szolgáltatás magyar, angol és német nyelven érhető el.
A szolgáltatás nyelvének kiválasztásához kattintson a képernyők jobb felső sarkában található MAGYAR, ENGLISH vagy DEUTSCH feliratokra.
A szolgáltatás nyelvének kiválasztása a Beállítások/Nyelv kiválasztása menüpont segítségével is történhet. Ebben az esetben a megjelenő oldalon kattintson a kívánt nyelv feliratára vagy zászlójára, és a rendszer a kívánt nyelvre fog átváltani.
A nyelvet bejelentkezéskor is kiválaszthatja, itt az adatok beírása előtt kattinson a képernyő jobb felső sarkában található MAGYAR, ENGLISH vagy DEUTSCH feliratokra.
1.5. Nyomtatás
A rendszerben lehetőség van bizonyos megjelenített adatok nyomtatására is. A nyomtatás során az adatok nyomtatóbarát, könnyen áttekinthető formában jelennek meg. A nyomtatható formátum nem tartalmazza továbbá a menüt és a fejlécet, így csak a valóban fontos adatok fognak megjelenni a nyomtatón.
Amennyiben valamely oldal nyomtatható formában is elérhető, az adott oldalon egy Nyomtatás felirat jelenik meg. Általában egy-egy nyomtatható oldal többféle formában is nyomtatható. Az ikonra kattintva megjelenik a lehetséges formátumok listája, amelyből valamelyikre kattintva egy új ablakban megjelenik az oldal nyomtatóbarát verziója.
Ezzel az oldallal semmi tennivalója nincs, betöltődés után automatikusan kinyomtatja önmagát. Önnek egyedül a böngészőprogram megnyíló nyomtatóablakában egy nyomtatót kell kiválasztania. A nyomtatás végén ez az ablak automatikusan becsukódik. Ha a nyomtatóablakban a Mégsem gombra kattint, akkor megszakíthatja a műveletet, ilyenkor nem fog az adat megjelenni a nyomtatóján.
A böngészőprogramok alapértelmezés szerint egy oldal nyomtatásakor az oldal fej- és láblécében számos információt is kinyomtatnak, így többek közt a nyomatás dátumát, oldalszámot, az oldal címét, stb. Ezeket ki lehet kapcsolni böngészőprogramjának File (Fájl) menü Page Setup (Oldalbeállítás) menüpontja segítségével.
Előfordulhat, hogy a böngészőprogram alapbeállítási mellett bizonyos adatok nem férnek ki az oldalra, és a jobb szélén lévő adatok nem jelennek meg. Ebben az esetben válassza ki az előbb említett menüpontot. Itt állítsa a jobb és bal oldali margók (Margins, Left, Right) méretét kisebbre, hogy az adatok kiférjenek a papírra.
1.6. Adatok exportja
A rendszerben lehetőség van bizonyos megjelenített adatok exportálására is. Az export során egy kötött formátumú fájl jön létre az Ön számítógépén.
Fontos! Az export funkció használata során az Ön pénzügyi adatai - számítógépének beállításaitól függően - mások által is hozzáférhető file-okba kerülnek. Az adatainak védeleme érdekében gondoskodjon arról, hogy ezekhez a file-okhoz illetéktelenek ne tudjanak hozzáférni, valamint lehetőleg kerülje az export funkció ismeretlen gépen (pl. internet kávézó) történő használatát!

Amennyiben lehetőség van az Ön által megtekintett információ exportálására, akkor az oldalon egy Export felirat jelenik meg. Kattintson rá erre! Az feliratra kattintva megjelenik a lehetséges formátumok listája. A megfelelő formátumú exportfile elkészítéséhez kattintson a jobb egérgombbal a megfelelő formátum nevére és válassza ki a Cél mentése más néven menüpontot. Ekkor válassza ki, hogy melyik könyvtárba és milyen néven kívánja a fájlt menteni.
Ha az adott formátumra az egér bal gombjával kattint, akkor a böngészőprogram az Ön számítógépének beállításainak megfelelően az exportfile-név kiterjesztésének alapján megpróbálja a file-t egyből megnyitni. Ha az adott kiterjesztéshez nem talál megjelenítő-programot, akkor felajánlja a mentés lehetőségét, de előfordulhat, hogy olyan programmal akarja megjeleníteni, amely ezt a file-t nem tudja értelmezni, így érdemes mindig a jobb egérgombos változatot használni.
Az exportformátumok listáját tartalmazó kis ablak bezárásához kattintson az annak jobb felső sarkában található 'x' ikonra!
2. Menü
2.3. Információkérés
2.5. Megbízások kezelése
2.5.1. Megbízások listája
Ebben a menüpontban az ügyfél rögzített, de a bankba még nem beküldött megbízási csomagjainak listáját lehet megtekinteni.
A Megbízások listája menüpontra kattintva megjelenik a rögzített megbízások listája. A listában információ kapható a főbb adatok mellett arról, hogy a csomag alá van-e írva, importált-e.
Egy csomag mellett megjelenő lefelé mutató nyílra kattintva további információkhoz juthat az adott csomagról.
A kattintás hatására több gomb is megjelenik:
A Megnézés gombra kattintva tekintheti meg a csomag teljes tartalmát.
A Módosítás gombra kattintva módosíthatja a csomag tartalmát.
A Törlés gombra kattintva egy jóváhagyó kérdés után a csomag törlődik.
Amennyiben a csomag alá van írva az Aláírások törlése gombra kattintva a csomagról törlődnek az aláírások.
Az Átdátumozás gombra kattintva a csomag tervezett elküldési dátumát változtathatja meg.
A Közös területre tesz gombra kattintva a csomag az úgynevezett közös területre kerül.
A lista végén a jelenleg közös területen lévő csomagok találhatóak. Egy ilyen csomag mellett lévő lefelé mutató nyíl hatására megjelenő Átvesz gombra kattintva a csomag a közös területről lekerül.
A lista alján található Csomagok aláírása gombra kattintva a megjelenő oldalon írhat alá csomagokat.
Csomagok aláírásához ezen az oldalon kattintson az aláírandó csomagokra, adja meg jelszavát (SMS kódját), majd kattintson Rendben gombra.
A Mégsem gomb hatására a megbízások listájára jut vissza.
Szintén a megbízási csomagok listája alján található Csomagok elküldése gombra kattintva a megjelenő oldalon aláírt csomagokat küldhet be a bankba.
Beküldéshez kattintson a beküldendő aláírt csomagokra, majd kattintson a Rendben gombra.
A Mégsem gomb hatására a megbízások listájára jut vissza.
Mind az aláíró, mind a beküldő oldalon lehetősége van egy-egy csomag mellett megjelenő jobbra mutató nyílra kattintva a csomag teljes tartalmának megtekintésére is.
2.7. Elküldött megbízások
Ebben a menüpontban tekintheti meg a bankba beküldött megbízásokat és azok státuszait.
2.5. Bankkártyák
2.8. Beállítások
2.8.1. Bejelentkezési jelszó módosítása
Minden felhasználó saját bejelentkezési jelszóval rendelkezik. A jelszavát mindenkinek nagyon titkosan kell kezelnie. A bejelentkezési jelszavak csak a szerver számítógépen vannak nyilvántartva, mégpedig oly módon kódolva, hogy azt senki - beleértve a banki alkalmazottakat - sem tudja elolvasni.
Minden felhasználónak lehetősége van a Electra Internet Bankingbe való bejelentkezés után a saját bejelentkezési jelszavát megváltoztatni.
A Bejelentkezési jelszó módosítása menüpontra kattintva a megjelenő oldalon változtathatja meg bejelentkezési jelszavát.
A bejelentkezési jelszó legfeljebb 32 karakterből állhat. A kötelező minimális hossza rendszerenként és számlavezető bankonként eltérhet, ezért a jelszóváltoztató képernyőn egy tájékoztató szöveg informálja erről a felhasználót. A megengedett karakterek és a speciális karakterek kötelező mininális száma - ha ilyen van - is a felületen olvasható. Begépelés közben a képernyőn * karakterek jelennek meg, hogy illetéktelenek ne tudják leolvasni a képernyőről az Ön új jelszavát. Az új jelszó begépelését meg kell ismételnie a véletlen elírások kiküszöbölése érdekében.
A Mégsem gombra kattintva az Áttekintő oldalra jut és a módosítás nem történik meg.
A Rendben gombra kattintva a jelszó ellenőrzése és módosítása megtörténik. A bejelentkezési jelszó sikeres megváltozásáról nyugtázó üzenetet kap.
2.8.2. Aláírási jelszó módosítása
Ez a menüpont csak az aláírási jelszavas hitelesítést használó ügyfelek esetén jelenik meg.
A megbízások aláírásához - beállításaitól függően - aláírási jelszóra lehet szüksége. Ha már az Ügyfélprogramban megadott aláírási jelszót, azt használhatja az Internet Banking programban is. Abban az esetben, ha még nincs aláírási jelszava, az Aláírási jelszó módosítása menüpont segítségével meg kell adnia a saját aláírási jelszavát (ilyenkor csak az új aláírási jelszót kell megadni). Ha Ön aláírási jelszavas hitelesítést használ, akkor megbízás aláírása csak aláírási jelszó megadásával történhet. Az aláírási jelszó tetszés szerint bármikor megváltoztatható.
Ha már korábban beállított aláírási jelszót, akkor a megjelenő oldalon meg kell adni a régi aláírási jelszavát is. Majd az új jelszót kell begépelni. Ezután meg kell ismételnie az új aláírási jelszó begépelését a véletlen elírások kiküszöbölése miatt.
Begépelés közben a képernyőn * karakterek jelennek meg. Az aláírási jelszó legfeljebb 32 karakterből állhat. A kötelező minimális hossza rendszerenként és számlavezető bankonként eltérhet, ezért a jelszóváltoztató képernyőn egy tájékoztató szöveg informálja erről a felhasználót. A megengedett karakterek és a speciális karakterek kötelező mininális száma - ha ilyen van - is a felületen olvasható.
A Rendben gombra kattintva a jelszó ellenőrzése és módosítása megtörténik. Az aláírási jelszó sikeres megváltozásáról nyugtázó üzenetet kap.
3. Megbízások kezelése
A Electra Internet Banking szolgáltatás segítségével Ön megbízásokat adhat a banknak.
Ennek érdekében először rögzítenie kell egy megbízást, majd hitelesítenie kell azt, végül be kell küldenie a bankba.
Ön két féle képpen küldhet megbízásokat a banknak: Csomagképzéssel és Azonnali beküldéssel.
Azonnali beküldésnél Ön rögzít egy megbízást, aláírja és a megbízás automatikusan továbbítódik a bankba. Ebben az esetben a megbízást a rendszer nem tárolja, utólagos módosítása nem lehetséges.
Csomagképzés során Ön úgynevezett megbízási csomagokat hoz létre. Ezek a csomagok a megbízás típusától függően egy vagy több megbízást tartalmazhatnak.
Azok a megbízások, amelyek fejlécadatai azonosak egy megbízási csomagot alkotnak. A fejlécadatok közé az elküldés tervezett dátuma, a minősítés, a terhelt számla száma és a megbízás típusa tartoznak.
Ezeket a csomagokat nem kell azonnal aláírnia és elküldenie a bankba.
Ezeket akár egy későbbi időpontban is aláírhatja, sőt akár több csomagot is alá tud írni egyszerre.
Ezt a módszert válassza, ha egyszerre több azonos típusú megbízást akar a banknak adni vagy esetleg egy másik felhasználó fogja aláírni a megbízásokat vagy csak egy későbbi időpontban szeretné a megbízást a bankba küldeni.
3.1. Megbízások azonnali beküldése
Egy megbízás rögzítéséhez ki kell választania a rögzítendő megbízás típusának megfelelő funkciót. Ezt a menü segítségével teheti meg. Az Új megbízás menüben válassza ki, hogy milyen típusú megbízást kíván adni a banknak. A funkció kiválasztása után ki kell töltenie a megjelenő, adott típusú megbízásnak megfelelő űrlapot. Amennyiben az adott megbízás esetén engedélyezett a sablon segítségével való kitöltés, az oldalon megjelenő Sablonok gomb segítségével az űrlapot sablon alapján is ki lehet tölteni. Ehhez a gomb megnyomása után megjelenő sablonlistából válassza ki a kívánt sablont, és nyomja meg a Rendben gombot. A dátumokat úgy is megadhatja, hogy a dátumbekérő mező melletti naptár ikonra kattintva a megjelenő naptárban a kívánt napra kattint. Amennyiben az kitöltött űrlapból sablont szeretne készíteni nyomja meg a Sablon készítés gombot, majd adjon nevet a sablonnak és mentse azt a Rendben gomb megnyomásával.
Az űrlap kitöltése után nyomja meg a Azonnali beküldés gombot.
Ha a kitöltött űrlap tartalmilag vagy formailag hibás, akkor az űrlap fölött megjelenik egy hibalista, amely alapján kijavíthatja az adatokat.
Ha az adatok tartalmilag és formailag helyesek, akkor a megjelenő aláírási mezőbe írja be aláírási jelszavát.
Amennyiben Ön SMS kóddal ír alá, ekkor kapja meg mobiltelefonjára az aláíráshoz szükséges kódot, ebben az esetben ezt kell megadnia.
A Rendben gombra kattintva a megbízás továbbítódik a bankba.
3.2. Megbízások rögzítése csomagképzéssel
Megbízások rögzítéséhez ki kell választania a rögzítendő megbízás típusának megfelelő funkciót. Ezt a menü segítségével teheti meg.Az Új megbízás menüben válassza ki, hogy milyen típusú megbízást kíván adni a banknak. A funkció kiválasztása után ki kell töltenie a megjelenő, adott típusú megbízásnak megfelelő űrlapot. Amennyiben az adott megbízás esetén engedélyezett a sablon segítségével való kitöltés, az oldalon megjelenő Sablon kiválasztása gomb segítségével az űrlapot sablon alapján is ki lehet tölteni. Ehhez a gomb megnyomása után megjelenő sablonlistából válassza ki a kívánt sablont, és nyomja meg a Rendben gombot. A dátumokat úgy is megadhatja, hogy a dátumbekérő mező melletti naptár ikonra kattintva a megjelenő naptárban a kívánt napra kattint. Amennyiben az kitöltött űrlapból sablont szeretne készíteni nyomja meg a Sablon készítés gombot, majd adjon nevet a sablonnak és mentse azt a Rendben gomb megnyomásával.
Az űrlap kitöltése után nyomja meg a Csomagba gombot.
Ha a kitöltött űrlap tartalmilag vagy formailag hibás, akkor mindkét beküldési módnál az űrlap fölött megjelenik egy hibalista, amely alapján kijavíthatja az adatokat.
Ha az adatok tartalmilag és formailag helyesek, akkor a rendszer tájékoztatja, hogy a megbízás mely csomagba került, ezután a megbízások listájához jut.
Figyelem! A rögzített csomag nem továbbítódik automatikusan a bankba. A csomagot alá kell írni a megfelelő funkció segítségével, majd a megfelelő funkció segítségével beküldeni a bankba.